ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΤΟΥ

Μπαίνουμε σιγά-σιγά στο χειμώνα, μια εποχή δύσκολη για τον οδηγό και το όχημά του, ειδικά εάν τα δρομολόγια περιλαμβάνουν μπόλικο χιόνι. Μερικές απλές συμβουλές για το πώς να αποφύγετε τις κακοτοπιές.

ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΛΕΥΚΟ ΦΟΝΤΟ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 22/10/2012

 

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το αυτοκίνητό σας περνάει τις πιο δύσκολες ώρες του την περίοδο του χειμώνα, όπου οι απαιτήσεις στις οποίες καλείται να αντεπεξέλθει είναι σημαντικά μεγαλύτερες. 

Είναι σημαντικό ο οδηγός να γνωρίζει ορισμένες βασικές αρχές αλλά και να τηρεί ευλαβικά κάποιους κανόνες οδηγώντας σε συνθήκες με παγωμένο οδόστρωμα, περιορισμένη ορατότητα, αργή κυκλοφορία και απρόβλεπτους κίνδυνους που μπορούν ανά πάσα στιγμή να ακινητοποιήσουν ένα όχημα και συνεπώς να το θέσουν εκτός δουλειάς με ότι αυτό συνεπάγεται για το μεροκάματο του ιδιοκτήτη. 

Η οδήγηση σε χιόνι και πάγο σημαίνει μειωμένη πρόσφυση. Ο μειωμένος και πολλές φορές μηδενικός συντελεστής τριβής αποτελεί την αιτία για πολλά ατυχήματα. Εδώ απαγορεύονται ο πανικός και οι απότομες κινήσεις του τιμονιού. Τα πάντα πρέπει να γίνονται απαλά και εξαιρετικά προσεκτικά, ενώ θεωρείται αυτονόητο ότι η ταχύτητα κίνησης πρέπει να είναι μειωμένη και οι αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα αρκετά μεγαλύτερες. 

Οι αλυσίδες θα φανούν πολύ χρήσιμες σε φρέσκο χιόνι 1-2 ημερών, αλλά με παγετό και λίγη ηλιοφάνεια δεν τα καταφέρνουν το ίδιο καλά. Τοποθετούνται πάντα στους κινητήριους τροχούς ενώ στις περιπτώσεις 4κίνητων οχημάτων μπαίνουν στους μπροστινούς τροχούς. Τα χιονολάστιχα μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την κατάσταση, κυρίως σε φρέσκο χιόνι. Όταν όμως το χιόνι σκληρύνει ή οι κλίσεις γίνουν ακόμα μεγαλύτερες (πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχει και φορτίο) ακόμα και τα πιο εξειδικευμένα ελαστικά χιονιού δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σωστά στις απαιτήσεις κίνησης. 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΦΥΛΑΞΕΙΣ 

Κατά την περίοδο του χειμώνα τα ηλεκτρικά συστήματα (φώτα, υαλοκαθαριστήρες, θερμαντήρες) ενός οχήματος δουλεύουν… υπερωρίες και τότε η μπαταρία είναι πολύ πιθανό να παραδώσει το πνεύμα της. Πριν έρθουν οι δύσκολες μέρες λοιπόν, ελέγξτε την κατάσταση της μπαταρίας και προχωρήστε στην αντικατάστασή της εάν πλησιάζει το τέλος της ζωής της (σπάνια διαρκούν περισσότερο από πέντε χρόνια). 

Καλό είναι επίσης να αποφεύγετε τη λειτουργία των ηλεκτρικών συστημάτων για περισσότερο από όσο είναι απαραίτητο ενώ ειδικά κατά την εκκίνηση του οχήματος βεβαιωθείτε πως καμία άλλη συσκευή δεν είναι σε λειτουργία. Να θυμάστε πως η κυριότερη αιτία ακινητοποίησης είναι η «κλαταρισμένη» μπαταρία ενώ ακολουθούν το δυναμό (αυξημένο φορτίο στο ηλεκτρικό σύστημα), τα τροχαία ατυχήματα και ο συμπλέκτης (επιβαρύνεται η χρήση του σε χιόνι και πάγο). 

Πριν ξεκινήσετε κάθε σας δρομολόγιο, φουλάρετε βενζίνη, ελέγξτε την κατάσταση και την πίεση των ελαστικών σας, ελέγξτε τα υγρά του οχήματος (μπαταρία, υγρό καθαριστήρων, φρένων κ.α.) καθώς και τη σωστή λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων. 

Στη θέση ακινησίας, εάν υπάρχει κίνδυνος παγετού τα μάκτρα πρέπει να απομακρύνονται από το παρμπρίζ για να μην κολλήσουν επάνω ενώ το μοτέρ των υαλοκαθαριστήρων πρέπει να είναι κλειστό ώστε να μην πάθει βλάβη μόλις γυρίσετε τον διακόπτη εκκίνησης. Για τη μέγιστη δυνατή ορατότητα φροντίστε να είναι συμπληρωμένο το πλυστικό υγρό στο σχετικό δοχείο περιλαμβάνοντας και αντιψυκτικό υγρό ώστε να μειωθεί η πιθανότητα παγώματος. 

Σημαντικό είναι πριν ξεκινήσετε, να απομακρύνετε το χιόνι από την οροφή και τα παράθυρα καθώς αυτό μπορεί να συμβεί ξαφνικά εν κινήσει, εμποδίζοντας την ορατότητά σας, προκαλώντας ακόμα και ατύχημα. Όταν πρόκειται να ακινητοποιήσετε για ώρες το όχημα μην τραβάτε το χειρόφρενο γιατί παγώνει και δεν επανέρχεται. 

Για τις περιπτώσεις που κάτι πάει στραβά φροντίστε να έχετε μαζί σας ένα σετ προειδοποίησης των άλλων οδηγών (φακό, ανακλαστικό γιλέκο κ.α.) καθώς και τον κατάλληλο ρουχισμό (γάντια, αντιανεμικό μπουφάν κ.α.). Ένα συρματόσχοινο ρυμούλκησης, κουβέρτες, μπότες, καλώδια μπαταρίας και ένα φτυάρι αποτελούν αντικείμενα που όταν συμβεί κάτι έκτακτο θα χαρείτε στη σκέψη ότι μεριμνήσατε να τα έχετε μαζί σας. 

ΠΩΣ ΝΑ ΟΔΗΓΕΙΤΕ 

Είπαμε ήδη πως οδηγός χρειάζεται τέλειες συνθήκες ορατότητας όταν είναι στο αυτοκίνητο. Συνεπώς απομακρύνετε –εκτός από τον πάγο και το χιόνι- τη λάσπη ή τη βρωμιά από όλα τα παράθυρα, τους εξωτερικούς καθρέπτες και τα φώτα πριν ξεκινήσετε. Όταν η θέρμανση ή και ο εξαερισμός δουλεύουν στο μέγιστο, αυτό βοηθά στο γρήγορο ξεθάμπωμα των παραθύρων και συνεπώς εξασφαλίζει καλή ορατότητα μέσα από του όχημα. 

Ο οδηγός θα πρέπει να προσαρμόσει την ταχύτητά του στις συνθήκες του χειμώνα. Όσοι οδηγούν πολύ γρήγορα, θα βρεθούν και πολύ γρήγορα εκτός δρόμου. Εάν σε στεγνή άσφαλτο ο παράγοντας της πρόσφυσης αντιστοιχεί σε 100, σε ένα δρόμο καλυμμένο με χιόνι τα ελαστικά έχουν μόνο 30% πρόσφυση. 

Βασική προϋπόθεση είναι να υπάρχει ένα εύλογο περιθώριο ασφάλειας, ώστε να φτάσει κανείς στον προορισμό του με ασφάλεια. Τα χειμερινά ελαστικά, η προσαρμοσμένη ταχύτητα και η προσεκτική οδήγηση αποτελούν συνεπώς τα βασικά συστατικά για ένα ασφαλές δρομολόγιο. 

Γενικά το να φρενάρετε πριν μπείτε στην στροφή είναι πιο ασφαλές από το να φρενάρετε πάνω στην στροφή. Όποιος μειώνει την ταχύτητά του με αυτό τον τρόπο πριν στρίψει το τιμόνι, περνά την στροφή πιο εύκολα. Όταν δεν ασκείται στους τροχούς η ροπή του κινητήρα, τότε οι τροχοί μεταδίδουν πιο εύκολα την εντολή του τιμονιού και την δύναμη αλλαγής διεύθυνσης. 

Στις μέρες μας τα σύγχρονα αυτοκίνητα περιλαμβάνουν το ABS στο βασικό εξοπλισμό τους. Σε περίπτωση ανάγκης, θα πρέπει να πατήσετε γρήγορα και με σιγουριά το φρένο ώστε να καταστραφεί όσο το δυνατό περισσότερη κινητική ενέργεια. Παρόλα αυτά, το όχημα συνεχίζει να υπακούει στο τιμόνι, ώστε έχετε ακόμα την δυνατότητα να προσπαθήσετε να αποφύγετε ένα εμπόδιο όταν συνειδητοποιήσετε ότι η απόσταση πέδησης δεν επαρκεί. Για οχήματα χωρίς ABS, φρενάρισμα σε μικρά διαστήματα με το συμπλέκτη πατημένο είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος για να πετύχετε το καλύτερο δυνατό φρενάρισμα και να έχετε πάντα την δυνατότητα να κάνετε ελιγμούς με το αυτοκίνητο. 

Επίσης, είναι πιο εύκολο να ξεκινάτε σε χιονισμένου ή παγωμένους δρόμους με τη δεύτερη ταχύτητα από ότι με την πρώτη, γιατί η περιστροφή του τροχού δεν είναι τόσο γρήγορη σε αυτή την περίπτωση. 

ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΓΙΑ… ΔΕΣΙΜΟ 

Στο πρώτο χιόνι, την ώρα που οι περισσότεροι θα έχουν κολλήσει, εσείς με ασφάλεια θα συνεχίζετε το δρομολόγιό σας αν έχετε προμηθευτεί τις σωστές αλυσίδες και φυσικά γνωρίζετε τη σωστή χρήση τους. Τοποθετώντας τις απαραίτητες αντιολισθητικές αλυσίδες, το κέρδος είναι διπλό, σε ασφάλεια και στην τσέπη του αυτοκινητιστή αφού το δρομολόγιο θα γίνει κανονικά. Αυτό που στην πράξη κάνουν οι αλυσίδες είναι να «σπάνε» την επιφάνεια του χιονιού ή του πάγου και να προσφέρουν την επιθυμητή πρόσφυση στα ελαστικά του οχήματος. 

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 

• Όσοι οδηγείτε σε ορεινές περιοχές ή σε χώρες με βαρύ χειμώνα, προμηθευτείτε από νωρίς τις αλυσίδες. Μην περιμένετε να σας βρει το χιόνι στο δρόμο

• Ελέγξτε το βιβλίο του κατασκευαστή για τυχόν προτιμήσεις στον τύπο της αλυσίδας

• Μάθετε σε ποιους άξονες μπαίνουν οι αλυσίδες και αν θα πρέπει να έχετε περισσότερα από ένα ζευγάρι μαζί σας (πολυαξονικά φορτηγά ή ρυμουλκούμενα) 

• Με κρύα ελαστικά, ελέγξτε την πίεση πριν από την τοποθέτηση των αλυσίδων. Ποτέ μην αφαιρείται πίεση για να τοποθετήσετε τις αλυσίδες

• Όσο πιο σφικτά τοποθετηθούν οι αλυσίδες στο ελαστικό τόσο μεγαλύτερη διάρκεια ζωής θα έχουν και οι αλυσίδες και τα ελαστικά

• Και τα 4κίνητα οχήματα χρειάζονται αλυσίδες και αν είναι μικρά (Pick Up) όχι μόνο στο χιόνι αλλά και σε άλλες συνθήκες με μειωμένο συντελεστή τριβής (λάσπη κ.α.)

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ

ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΛΑΔΙΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

Παρ’ όλα αυτά, η χαμηλή πίεση του λαδιού (τα περισσότερα καινούργια οχήματα έχουν ειδικό όργανο της ένδειξης της πίεσης του λαδιού που μετριέται σε τιμές bar) δεν είναι απαραίτητα ένδειξη...

ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ

Ο EuroNCAP ολοκλήρωσε πριν λίγο καιρό στις Βρυξέλλες τις δοκιμές πρόσκρουσης των νέων πιο εμπορικών LCV της ευρωπαϊκής αγοράς....

ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ (ΜΕΡΟΣ Α'): Ο ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΑΣ

Η αρχή λειτουργίας των εμβολοφόρων κινητήρων (εσωτερικής καύσης) βασίζεται στη μετατροπή της χημικής ενέργειας ενός καυσίμου σε θερμική......

 
Κλείσιμο [X]