ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΤΟΥ

KARSAN ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ

Ημερομηνία Δημοσίευσης: 01/07/2019

 

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Κείμενο: Γιώργος Δεμέστιχας
 
Το δεύτερο ηλεκτρικό λεωφορείο της παρουσίασε μέσα σε 6 μήνες η Karsan, σε μια εκδήλωση στο Μόναχο, σε συνεργασία με την BMW, η οποία έχει διαθέσει τις μπαταρίες και το σύστημα διαχείρισής τους, με βάση τα συστήματα κίνησης των BMW i3 και i8, τα οποία ήταν διαθέσιμα και αυτά στην ίδια πίστα.
Το Atak Electric μπορεί να μην διεκδικεί βραβείο σχεδιασμού, αλλά έχει ευχάριστη –κλασσική- εικόνα, με τετραγωνισμένες γραμμές και στρογγυλεμένες ακμές στα πλευρά, τεράστια παράθυρα και φιλικό εσωτερικό. Τα φώτα πορείας είναι όλα LED σε συνδυασμό με κλασσικά «χαμογελαστά» φωτιστικά σώματα εμπρός. 
Το αμάξωμα αποτελείται από χωροδικτύωμα με ατσάλινους σωλήνες, με αντισκωριακή προστασία κάτω από το πάτωμα. Έχει μήκος 8,315, πλάτος 2,430 και ύψος 3,06 μέτρων, μεταξόνιο 4,58 μέτρων με προβόλους 2,040 μέτρα εμπρός και 1,695 μέτρα πίσω (γωνίες προσέγγισης-διαφυγής 7,8ο και 8,8ο αντίστοιχα). Το εσωτερικό ύψος για όρθιους φθάνει στα 2,37 μέτρα και το σκαλοπάτι εισόδου έχει ύψος 34 εκατοστά (27 εκατοστά με επιγονάτιση). Η πρόσβαση γίνεται από δύο πόρτες –η πίσω είναι διπλή και ενσωματώνει αναδιπλούμενη ράμπα με όριο βάρους 350 κιλών.
Χρησιμοποιεί ηλεκτροκινητήρα Dana TM4 SUMO MD PMVR μέγιστης ισχύος 230 kW (115 kW συνεχούς ισχύος) με μέγιστη ροπή 2.400 Nm (1.140 Nm τυπικά) και τροφοδοτείται από 5 συστοιχίες μπαταριών λιθίου-ιόντων στα 360 V των 44 kWh, συνολικής χωρητικότητας 220 kWh, αρκετές για μια αυτονομία της τάξης των 300 χιλιομέτρων, σε συνδυασμό με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, το οποίο ανακυκλώνει ενέργεια στις μπαταρίες έως και κατά 25%. Οι τέσσερεις συστοιχίες είναι τοποθετημένες στην οροφή και μία συστοιχία πίσω, κάτω από την πίσω σειρά καθισμάτων και επάνω από τον κινητήρα που μεταδίδει την κίνηση με μειωτήρα στον πίσω άξονα.
Οι μπαταρίες αυτές μπορούν να φορτιστούν πλήρως σε 10 ώρες κατά τη διάρκεια της νύχτας (με διπλή παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος – AC των 22 kW) ή στο μισό χρόνο, με διπλή παροχή των 44 kW. Με μονάδα ταχείας φόρτισης DC των 80 kW μπορεί να φορτιστεί κατά 80% μέσα σε 3 ώρες. Σημειώστε δε ότι η Karsan δίνει εγγύηση απόδοσης 4 ετών ή 200.000 χιλιομέτρων για τις συστοιχίες μπαταριών της BMW.
Εσωτερικά είναι εφοδιασμένο με μια οθόνη αφής πολυμέσων 10.1 ιντσών, πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 12.3 ιντσών, έχει δυνατότητα εκκίνησης χωρίς κλειδί, άφθονες θύρες USB αποκλειστικά για φόρτιση συσκευών, δυνατότητες συνδεσιμότητας (Wi-Fi-ready) και ισχυρό (ηλεκτρικό) κλιματισμό, χαρακτηριστικά που προσθέτουν υψηλότερη λειτουργικότητα. 
 
Η θέση του οδηγού με τις ποικίλες ρυθμίσεις, μπορεί να δεχτεί οποιοδήποτε σωματότυπο και είναι ευρύχωρη, σε καλή θέση στο εμπρός τμήμα. Ο οδηγός έχει αυξημένο έλεγχο στο όχημα και πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα, αλλά και εμπρός, χάρη στο μεγάλο παρμπρίζ και τους καλά μελετημένους εξωτερικούς καθρέφτες.
Έχει γίνει πολύ καλή μελέτη εργονομίας και που είναι τοποθετημένο το κάθε τι, που από την πρώτη στιγμή προσαρμόζεσαι και λειτουργείς χωρίς να αποσπάται η προσοχή από τη οδήγηση. 
Ο μεγάλος κεντρικός καθρέφτης που δείχνει τον χώρο των επιβατών, είναι κλασσικός, αλλά βοηθά στον πλήρη έλεγχο της πίσω πόρτας και των επιβατών. Αυτό που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι η ποιότητα των υλικών και η απόδοση του κλιματισμού. 
Η ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός (άξονας μετάδοσης με παραβολικά ελατήρια πίσω) με ηλεκτρική λειτουργία αερανάρτησης και λειτουργία επιγονάτισης, σε συνδυασμό με τα ελαστικά των 17,5 ιντσών (225/75 ή 245/70), δίνει ευελιξία και αίσθηση σταθερότητας και ασφάλειας στον οδηγό, ακόμη και σε απότομους ελιγμούς, ενώ η ποιότητα κύλισης και η ευστάθεια μπορεί να συγκριθεί με μεγαλύτερα λεωφορεία. Η δοκιμή μας περιλάμβανε και ένα σφιχτό σλάλομ, με φορτωμένο το λεωφορείο, στο οποίο το ηλεκτρικό Atak ανταποκρίθηκε με πολύ μικρές κλίσεις και εντυπωσιακή ταχύτητα.
 
Η μετάδοση κίνησης γίνεται στους πίσω τροχούς με υποπολλαπλασιασμό μίας μόνο σχέσης καθώς οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη μέγιστη ροπής τους στην εκκίνηση και δεν έχουν ανάγκη κιβωτίου ταχυτήτων με πολλές σχέσεις (για να λειτουργούν στην ωφέλιμη περιοχή στροφών). Αυτό του δίνει απίστευτη ελαστικότητα και έλεγχο κατά την κίνηση με το πεντάλ επιτάχυνσης -από την ταχύτητα βηματισμού, την επιτάχυνση, τη σταθερότητα της ταχύτητας και τη γλυκιά αίσθηση της μείωσης ταχύτητας αφήνοντας το γκάζι. Στη μείωση ταχύτητας, επιτυγχάνεται η ίδια αίσθηση με το πάτημα ενός διακόπτη δύο θέσεων (ηλεκτρόφρενο). Στην πρώτη σκάλα επιβραδύνει ομαλά και σταδιακά ενώ στη δεύτερη σκάλα δεν χρειάζεται καν να πατήσεις φρένο, μέχρι σχεδόν να σταματήσει το όχημα. Η κύρια πέδηση είναι πραγματικά κορυφαία σε αίσθηση και αποτελεσματικότητα. Τα φρένα του είναι ικανά ν' ακινητοποιήσουν στη μικρότερη δυνατή απόσταση τους 11 τόνους ενός φορτωμένου λεωφορείου.
Το πεντάλ του φρένου έχει πολύ καλή αίσθηση και ακρίβεια. Το τιμόνι κόβει πάρα πολύ, με αποτέλεσμα να μην σε αφήσει εκτεθειμένο σε ελιγμό. Απαιτεί μόλις 6,32 μέτρα ανάμεσα σε πεζοδρόμιο (ή 7,29 μέτρα ανάμεσα σε τοίχους) για κύκλο στροφής.
Η αίσθηση στο τιμόνι είναι σταθερή και ικανοποιητική σε όλες τις ταχύτητες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αίσθηση του βάρους του τιμονιού δεν μεταβάλλεται σε σχέση με την ταχύτητα. Είναι αρκετά ελαφρύ, αλλά όχι σε σημείο να νιώσεις ότι δεν έχεις τον έλεγχο. 
Το όχημα είναι στιβαρό σε σχέση με το μέγεθός του και το νιώθεις από την πρώτη στιγμή. Σε σχέση με το παρελθόν της μάρκας μπορείς να διακρίνεις τη διαφορά της αίσθησης της οδήγησης, η οποία περνά… σε άλλο επίπεδο απόλαυσης. 
Όσων αφορά την επιτάχυνση, είναι πραγματικά εντυπωσιακή για όποιον έχει οδηγήσει μόνο πετρελαιοκίνητα λεωφορεία και είναι πλήρως αθόρυβο –εκτός φυσικά από τον θόρυβο κύλισης των ελαστικών.
 
Το Atak Electric θα διατίθεται με δύο επιλογές διαρρύθμισης καθισμάτων, 18 ή 21, συν 4 πτυσσόμενα για συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 47 ως 52 επιβατών, αντίστοιχα. Αυτό είναι και το μεγάλο πλεονέκτημα των 8μετρων λεωφορείων σε σχέση με τα κλασσικά 12μετρα, καθώς μπορούν να λειτουργούν αποδοτικά, ως το 100% της δυναμικότητάς τους όλη τη διάρκεια της ημέρας, με πιο συχνά δρομολόγια κατά τις ώρες αιχμής.
Ως ηλεκτρικό έχει μεγαλύτερο αρχικό κόστος αγοράς, περίπου διπλάσιο σε σχέση με το αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο, κόστος που ισοφαρίζει όμως κατά τη διάρκεια της χρήσης, λόγω του χαμηλότερου κόστους του ρεύματος και επιπλέον είναι απολύτως αθόρυβο, χωρίς τοπικές εκπομπές ρύπων. 
Η διανομή και η τεχνική υποστήριξη στην Ελλάδα γίνεται από την MIETSEL A.E. στη Λ. Κηφισού 6, Αγ. Ι. Ρέντης (210-4285697).
 

 

 

ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Στη φετινή Busworld στις Βρυξέλλες, η MAN Truck & Bus θα παρουσιάσει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο λεωφορείων MAN και NEOPLAN...

Η «ΠΑΡΕΑ» ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ

Με την προσθήκη τεσσάρων νέων εκδόσεων η οικογένεια του ComfortClass S 500 ολοκληρώθηκε τουλάχιστον από πλευράς αμαξωμάτων....

IRIZAR I2E

Ο όμιλος Irizar, μια παγκόσμια μπράντα στον τομέα των τουριστικών και υπεραστικών λεωφορείων, ο οποίος παρεμπιπτόντως γιορτάζει τα 125 χρόνια από...

 
Κλείσιμο [X]